Pielgrzymka Maturzystów

W dniach 11-15 października 2016 r. uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce edukacyjnej do Krakowa, Kalwarii Zebrzydowskiej, Zakopanego, Wadowic i na Jasną Górę. Celem naszej wyprawy było przybliżenie młodzieży dziedzictwa narodowego i kulturowego tej części Polski.

Chociaż jesienna aura nie napawała nas optymizmem, pani przewodnik w cudowny sposób wprowadziła nas w tematykę: „Przeszłość natchnieniem do budowania teraźniejszości i przyszłości”. Ukazała nam wiele przepięknych zabytków, między innymi sanktuarium św. Jana Pawła II - współczesny pomnik wzniesiony w hołdzie wielkiemu Polakowi, Kościół Bożego Ciała na krakowskim Kazimierzu, Kościół św. Katarzyny, Krakowską Skałkę. W sanktuarium Bożego Miłosierdzia wspięliśmy się na wieżę, kilkadziesiąt metrów nad poziom gruntu, skąd mogliśmy podziwiać spowitą lekką mgłą panoramę królewskiego miasta.

W dalszej wędrówce zawędrowaliśmy na Wawel. Pokłoniliśmy się Wawelskiemu Smokowi. Wstępując do Katedry zobaczyliśmy konfesję św. Stanisława – miejsce szczególne dla naszego narodu. W przeszłości to w tym miejscu nasi władcy modlili się o błogosławieństwo Boże, gdy wyruszali na wojenne wyprawy. Zajrzeliśmy do krypt królewskich, w których spoczywają doczesne szczątki władców Polski. Idąc dalej weszliśmy do krypty pod wieżą srebrnych dzwonów, w której wiecznym snem spoczywa nasza para prezydencka śp. Maria i Lech Kaczyńscy. W tym miejscu oddaliśmy hołd parze prezydenckiej zachowując szczególną ciszę i skupienie. Nie zapomnieliśmy również o marszałku Józefie Piłsudskim, który spoczywa w kaplicy obok. Żegnając Wawel udaliśmy się na posiłek do jednej z małych, kameralnych krakowskich restauracji.

W naszej dalszej podróży zawitaliśmy do Kalwarii Zebrzydowskiej. Pani przewodnik zapoznała nas z niezwykłą historią tego miejsca. Niestety, aura nie pozwoliła powędrować dróżkami kalwaryjskimi i podziwiać ich piękna. Namiastką tego była wizyta w pomieszczeniach klasztornych i rzut oka na makietę całej okolicy klasztoru i miasta.

Następnie powitaliśmy piękną podhalańską wieś Murzasichle i naszych wspaniałych gospodarzy, którzy przyjęli nas z góralską gościnnością.

Następny dzień to już inne przeżycia podczas wędrówki z przewodnikiem dnem doliny Kościeliskiej. Pan Piotr w przepiękny sposób wprowadził nas w tematykę gór i bezpiecznego wypoczynku w Tatrach. Po całodziennej wyprawie dotarliśmy na Zakopiańskie Krupówki, by kupić tu pamiątki i tradycyjnego oscypka. Po powrocie do naszego pensjonatu doświadczaliśmy dalszych dobrodziejstw i gościnności naszych gospodarzy.

Nazajutrz pożegnaliśmy cudowne Murzasichle i udaliśmy się w dalszą podróż. W Wadowicach zobaczyliśmy bazylikę – miejsce chrztu i dzieciństwa św. Jana Pawła II. Nie mogło również zabraknąć czasu na coś słodkiego – na wadowickie kremówki.

Droga na Jasną Górę przebiegła sprawnie. Na miejsce dotarliśmy wcześniej, niż przewidywał to program czuwania maturzystów. Udaliśmy się na zwiedzanie Jasnej Góry. Poczuliśmy niezwykły klimat jaki towarzyszy temu miejscu. Odwiedziliśmy Skarbiec i Zbrojownię, zabrakło jednak czasu by wspiąć się na wieżę.

Kulminacyjnym punktem było czuwanie maturzystów u stóp Matki Bożej w jej Jasnogórskim Wizerunku. Był czas na refleksję, którą prowadził ks. Mirosław Maliński. Wielu spośród nas skorzystało z sakramentu pokuty. Czuwaliśmy na Apelu Jasnogórskim. Powędrowaliśmy drogą krzyżową z zadumą i modlitewną refleksją. Ostatnim i najważniejszym punktem była Msza święta w Jasnogórskiej Bazylice pod przewodnictwem naszego pasterza ks. bpa. Jerzego Mazura SVD. Po Mszy Świętej udaliśmy się w drogę powrotną do domu.

Wiele niezwykłych miejsc i przeżyć pozostanie na zawsze w pamięci naszych uczniów. To niezwykłe i bezcenne doświadczenie pozwala przypuszczać, że wrócą tam już jako absolwenci naszego „Mechaniaka”.